2013.05.09.
19:06

Írta: woluz

INSANITY

insanity-logo.jpg

A 60 napos, teljes testet átmozgató edzést nem véletlenül nevezték el Insanity-nek, azaz őrületnek. Megalakítója Shaun T, egy amerikai fitnessguru (Róla azt kell tudni, hogy nagyon keményen nyomja, Amerikában már egyfajta sztáredzőként tartják számon, és nem is akármiért, több DVD-je is megjelent már különböző edzésekkel, először táncos edzései voltak, hamarosan pedig érkezik a T25 nevű legújabb edzésprogramja) aki 2009-ben adta ki az edzést DVD-n. Erőnlét-, állóképesség fejlesztésre, de persze fogyásra, alakformálásra is tökéletes.

Maga az edzésben az a legjobb, hogy semmire nincs szükséged hozzá. Magadra, az erődre, a kitartásodra, és az akaratodra, állóképességre és szívósságra viszont annál inkább. Nagyon magas intenzitás jellemzi. Akik már kipróbálták, állítják, hogy sokkal hatásosabb, mint egy átlagos kardió edzés. De vajon mitől olyan különleges a program és lehengerlő az eredmény?

Féltél már edzéstől valaha az életedben? Nem? Kezdd el ezt. Amikor az elején jársz, minden reggel eszedbe jut az esti edzés, a fájdalom, a levegőhiány, az égő izmok, a pulzusod, az izzadás, és arra gondolsz, ha beledöglesz is megcsinálod, csak a mait, és ezt mondod mindennap magadnak. Így kezdődik a szerelem az Insanity iránt.

Van akinél életmóddá válik és nem telik el úgy nap vagy hét, hogy ne küzdene meg vele. Az eredmények? Fantasztikusak. Nem kezdek el számokat írni, kilókat, meg centiket, mert semmi értelme. Elkezded csinálni, és rájössz, az egész testedet átalakítja, nem is akárhogy, nem is akármilyenre, és ettől a motiváció, csak jön, és a holnapi adagot még keményebben nyomod le. Nem mondom, hogy tökéletesen fogod csinálni, az elején meg főleg nem, de itt idézem Shaun-T jelmondatát: „Dig Deeper!"

Insanity

12 edzésből + fittestből álló 60 napos edzésprogram. Tehát jár hozzá egy 2 hónapos edzésterv naptárral vagyis a megfelelő sorrendben kell elvégezni az adott napi edzést. Heti 6 nap edzés és 1 nap pihenés. 

26255919.png

A program nagyon kemény állóképességi gyakorlatokat tartalmaz, saját testsúllyal elvégezve. Vannak benne könnyebb a gyorsaságra menő gyakorlatok, erősítő, és a talajtól való elemelkedéssel (ugrások) járó gyakorlatok is.

A videók többsége tulajdonképpen nagyon kemény intervallumos köredzésből állnak. Az első hónap videói úgy néznek ki, hogy bemelegítés (3 kör), nyújtás, majd 3-3 kör az adott gyakorlat sorozatból, majd a végén is egy nyújtás, ezek kb. 40-45 percet vesznek igénybe. Minden egyes kör után 30 mp "water break"-et tart, hogy normalizálódjon a pulzusod, és hidratáld magad (konkrétan spriccelni fog rólad az izzadság, úgyhogy muszáj). Ezzel a módszerrel egy olyan szintű állóképességet lehet elérni, amit eddig általam ismert módszerek közül egyikkel sem (tapasztalat).

Push-Ups.png

Az első 4 hétben csak videók felét használjuk, majd egy hét "pihenés" következik, ahol egy speciális videóra dolgozunk egész héten (Core Cardio & Balance), majd a 2. hónaptól 5 új videóval fogunk edzeni.

Az elve ugyanaz, mint az elsőknek, ugyanaz a felépítése is, de amíg az első hónap 40-45 percet vesz igénybe, a Maxot megnövelték 50-60 perces edzésre, ami igencsak nagy koncentrációt, állóképességet igényel. Tehát ezek már hosszabb videók, a nevükben benne van, hogy MAX. Némelyik 3x3 kört tartalmaz, avagy 2x3 és a végén még néhány további erősítő gyakorlat. Kőkemények. Még az első hónap után is teljesen kifingattak és szó szerint féltem tőlük. Most már így, hogy csak 1 hét van hátra az egészből, már egész jól mennek a MAX-os videók is.

Ezen kívül az első hónap és a második hónap videó is tartalmaznak egy Recovery nevű videót, ami nem intervallum edzés, hanem inkább jógaszerű, aktív nyújtás, és a mélyizmok megdolgoztatása, megnyújtására való.

A 12 videón felül, pedig találsz az Insanity csomagban még egy Fit testet is, amit az első edzés előtt kell elvégezned, és felírnod az eredményeidet, majd minden 2. hét elején szintén megcsinálnod, így papíron rögzítve az eredményeidet, szemmel látható lesz az állóképességed fejlődése.

53037434.png

Asylum

Ha végig csináltad az Insanityt és szeretnél valami még őrültebbet, akkor van folytatása, amely az Asylum nevet kapta. Szerintem a bemutató videó alapján is félelmetes. Még több és még nagyobb ugrások... illetve súlyokkal, eszközökkel színesítik a palettát. Én nem vállalom be, féltem a térdem :S najó még lehet, hogy de, megnéztem a lenti videót és kedvet kaptam egy kis öngyilkoláshoz :DDD

Hohó! Most látom, hogy létezik Asylum Volume 1 és 2 tehát már 2 szériája is kijött az Asylumnak... ahogy látom ugrálókötél, gumikötél vagy kéz súlyzók, létra és húzódzkodó kell hozzá.

Tapasztalatim

  • Én személy szerint mindig is a kifingatós-szétizzadós-meghalós edzésekért rajongtam. Sose kötött le egy béres alexandra, egy rubint réka vagy egy súlyzós edzés... :S az Insanityben határozottan megtaláltam amit kerestem! Furcsa, de ettől függetlenül nem szerettem az elején, csak csináltam, mert hatékony volt, de dögszenvedés volt. Talán azért sem szerettem, mert túlszárnyalta a képességeimet, pedig sosem tartottam magam egy trottyos valakinek. Mindenesetre a vége (ami mindig a legjobb rész :D) iszonyatosan jó érzéssel tud eltölteni. Igen ma is megcsináltam! :) és ma már imádom, ingerenciám szokott lenni, és hiányzik, ha a héten még nem csináltam.
  • A komfortzónádat messze túlhaladja bármelyik edzés... tired-insanity-girl.jpg
  • Az első pár edzéstől mindenem fájt az izomláztól, még a lábujjamban is izomláz volt!
  • Határozottan érzem az állóképességem javulását minden téren. Sportban is, és a hétköznapokban is.
  • Ha rossz a térded. Térdpanaszaid vannak, akkor ne kezdj neki. Előbb erősítsd meg a lábad (térded) pl. a fegyencedzéssel, és csak utána vágj bele az Insanitybe.
  • Anyukámmal (51!) együtt kezdtük el, nagyon tetszett neki is az edzés, imádta az érzést, amit okoz, hogy végig tudod csinálni! A közérzete is az állóképessége is rengeteget javult, de sajnos a térdproblémái miatt karácsony környékén abba kellett hagynia.
  • Az edzések rengeteg magas térdemeléses ugrást tartalmaznak. Én azt mondom, hogy ne ugrálj! Nem éri meg. A térded nem fogja bírni, hacsak nincs komoly sportmúltad (valami callisthenics féle, és biztos vagy benne, hogy bírja a térded és az izületeid), mert egyébként nem éri meg. 1 hónap után anyukámnak baker cista alakult ki a térd hajlatában, nekem pedig elkezdett sajogni a térdem annak ellenére, hogy mindketten szedtünk az edések mellé ízület és porc erősítő készítményt. Anyukám azóta is próbálja rendbe rakni a térdét, én pedig többet erősítek a lábamra, és óvatosabban dolgozom az Insanity edzések alatt. Ha mégis ugrasz, akkor nagyon figyelj a leérkezésre! Ne csapd oda a lábad, finoman a lábujjhegyedre érkezz, koordináld a mozgásod, ha nem bírod szusszal, akkor se ugrálj össze vissza, inkább lassabban, de helyesen! De a legtutibb szerintem az, ha helyette ugráló kötelezést imitálsz vagy négyütemű fekvő támaszozol vagy bármilyen más gyakorlattal helyettesíted, a lényeg, hogy ne állj le, ne hagyd, hogy a pulzusod leessen. Szerintem nem éri meg ugrálni, anélkül is szét tudod dolgoztatni magad egy edzés alatt.
  • Ha úgy érzed nem bírod tovább, akkor tart egy kis szünetet, igyál és folytasd, ne nyomd ki a videót, csináld végig, holnap majd jobb leszel.
  • Az edzéshez Cross trainer típusú edző cipő javasolt (az insanity dokumentációjában is írnak róla)
  • Fontos, hogy a lábad alatt megfelelő legyen a talaj, ha kemény, akkor egy edző szőnyeg nem árt
  • Nem 60 nap alatt terveztem végig csinálni az edzést, a saját ütememben kezdtem el az elején heti 4x volt alkalmam edzeni, majd volt egy kisebb kihagyás is a térdproblémák miatt, most pedig úgy haladok ahogy kedvem van Insanityt edzeni. Természetesen sorrendben haladok a naptáron. Szerintem így még hatékonyabb is lehet, mint heti 6 edzés, én azt túl intenzívnek tartom, nincs ideje az izmaidnak regenerálódni. Nyugodtan fogd vissza a heti edzés számot. A hatása meg lesz, ha mellett rendesen eszel.
  • Egyébként nekem szimpi ez a Shaunt T, szerintem érti a dolgát, de az is biztos, hogy nem csak Insanityzik... (van egyébként olyan Insanity kiadás is, ahol van egy extra súlyzós köredzés is a 13 videó mellé), mindenesetre elismerésem, hogy nem csak egy díszpinty, hanem van ereje és állóképessége is.
  • A kiadója egyébként a Beachbody, ahol még rengeteg színvonalas otthoni edzésprogramot találsz, ha úgy érzed nem az Insanity lenne az ideális választás számodra, böngészd át az oldaluk, hátha kedvet kapsz valamihez.

insanity-workout-schedule.jpg

Jó edzést és kitartást hozzá mindenkinek ;)

Források:

1 komment

Címkék: Edzés

A bejegyzés trackback címe:

http://eletmodvaltasrafel.blog.hu/api/trackback/id/tr445282238

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

KisKat 2013.06.25. 14:57:35

Ismered ezt az oldalt? receptek az Insanity edzéshez a nutrition guide alapján. szívesen veszünk új recepteket is olyanoktól, akik végigcsinálták. :-) www.facebook.com/pages/BUCI/214288422044180?ref=hl